Näin saat lapsen tuntemaan olonsa rakastetuksi

Jotkut kaipaavat kiitosta ja rohkaisua. Toiset halajavat jakamatonta huomiota ja sanallisia rakkaudenosoituksia. Lasten rakkaudenkaipuu on yksilöllistä: erilaiset persoonat tarvitsevat erilaisia huomionosoituksia. Tässä muutamia vinkkejä siitä, miten tunnistat oman lapsesi tarpeet. Kirjassaan ”The 5 Love Languages of Children” Gary Chapman ja Ross Campbell kuvailevat viittä erilaista rakkauden kieltä eli tapaa, joilla lapset vastaanottavat rakkautta. Lapset tarvitsevat päivittäisen annoksensa rakkautta, ja meidän aikuisten tehtävänä on huomioida tuo tarve sekä toimittaa rakkaus oikealla tavalla perille.

Millä tavoin lapsi itse ilmaisee rakkauttaan sinuun? Vastaus tähän kysymykseen paljastaa lapsesi suosiman rakkauden kielen. Tässä ovat viisi erilaista rakkauden kieltä:

hjerte1Fyysinen kosketus

fysisk-beroering2Charlotte-tytölle ominainen rakkauden kieli on fyysinen kosketus. Kun äiti tai isä ottavat hänet syliin, hän tuntee olonsa ihanan rakastetuksi. Halaukset ja pusut ovat tervetulleita, kuten myös nauruntäyteiset peuhaamisleikit sekä sadun kuunteleminen vanhemman sylissä. Charlotte kulkee mielellään käsi kädessä ja nauttii, kun saa taputuksia ja silityksiä.

Uskomatonta mutta totta: fyysisiä rakkaudenosoituksia ei tuhlailla nykyajan perheissä. Tutkimusten mukaan useat vanhemmat koskettavat lapsiaan vain silloin kun se on välttämätöntä – pukemistilanteissa, autoon asetuttaessa tai sänkyyn peiteltäessä. Kannattaa muistaa, että fyysinen kosketus on mitä vaivattomin rakkaudenosoitus, eikä rakkaudelliseen kosketukseen pitäisi tarvita erityistä syytä. Mikä lapsesi suosima rakkauden kieli sitten onkin, hän tarvitsee runsaasti hyväksyvää kosketusta.

hjerte2Arvostavat sanat

anerkjennende-ord

10-vuotias Tom vaikutti apaattiselta eikä kiinnostunut oikein mistään. Vanhemmilta alkoivat olla keinot lopussa. Tomia oli aina halattu paljon, hänelle oli annettu huomiota, lahjoja ja laatuaikaa. Mutta vasta kun älyttiin, että Tom kaipasi ennen kaikkea kehuja ja arvostusta, poika piristyi.

Jotkut lapset tuntevat rakkauden vahvimmin silloin, kun sitä tunnustetaan hänelle sanoin. Sanojen merkitys aukeaa jo pienillekin lapsille ennen sanojen merkitysten ymmärtämistä. Kehuvat äänenpainot ja iloiset ilmeet yhdistettynä fyysiseen läheisyyteen tuovat mielihyvää.

On helppoa kritisoida lapsia ja huomautella heidän tekemistään virheistä, mutta muista, että rohkaisun, positiivisen palautteen ja arvostuksen sanoma on paljon, paljon voimakkaampi.

hjerte3Laatuaika

Nelivuotias Sara kiskoo äidin lahjetta. ”Äiti, leikitäänkö?”, hän kysyy, mutta äidillä ei ole aikaa. On laitettava päivällinen valmiiksi. ”Leikin kanssasi päivällisen jälkeen”. Viiden minuutin kuluttua Sara on taas lahkeessa, ja äitiä alkaa ärsyttää. ”Juurihan sanoin, että leikin päivällisen jälkeen!”  kvalitetstid-2
Saran suosima rakkauden kieli on aika. Hän tuntee olonsa rakastetuksi, kun saa
vanhempansa jakamattoman huomion. Yhteinen aika on hänelle niin tärkeää, että hän palaa aina takaisin sitä vaatimaan. Äitiä jatkuvat kysymykset häiritsevät ja hermostuttavat. Olisiko äidin kannattanut suoda tytölle viisitoista rauhallista minuuttia ennen päivällistä? Ehkä hän olisi tuon vartin päätyttyä saanut valmistaa päivällisen rauhassa. Kun lapsen rakkausvarasto alkaa olla tyhjä, ja kun varasto vaatii nimenomaan vanhemman huomiota täyttyäkseen, lapsi tekee melkein mitä tahansa saadakseen haluamansa.

hjerte4Lahjat

gave-2

”Tämän nallekarhun äiti ja isä toivat minulle Kaliforniasta”, Rakel sanoi. Sitten hän kaivoi esiin iloisesti hymyilevän nuken ja jatkoi: ”Ja tämän sain, kun aloitin ekaluokan.” Rakel kävi läpi koko huoneensa ja esitteli saamiaan lahjoja. Kaikilla oli oma erityinen paikkansa, ja kaikki olivat muistutuksia vanhempien rakkaudesta.

Lahjojen antaminen voi toimia vahvana rakkaudenosoituksena sekä antohetkellä että tulevina vuosina. Merkityksellisimmät lahjat kertovat antajansa tunteista. Mutta on syytä muistaa, että lapsen rakkausvarasto ei täysin täyty pelkillä lahjoilla. ”Jotkut vanhemmat antavat lapselleen mieluummin lahjoja kuin yhteistä aikaa”, Chapman ja Campbell kirjoittavat.

hjerte5Auttaminen

”En tiedä, miten tämän sanoisin. Luulen, että rakastat minua, isä, mutta usein ei tunnu siltä. Kun tarvitsen sinua muttet halua auttaa, minusta tuntuu kuin et tykkäisi minusta yhtään. Tiedän, että haluat minun olevan itsenäinen, mutta en silti pääse tunteesta, että et ehkä rakasta minua.”

tjenester2

17-vuotiaan Jaken kommentti yllätti isän, jolla ei ollut aavistustakaan poikansa tunteista. Useimmat lapset arvostavat vanhempansa apua, mutta jos avunanto sattuu olemaan lapsen suosima rakkauden kieli, auttaminen kertoo myös rakkaudesta. Kun lapsesi pyytää sinua korjaamaan pyöräänsä tai paikkaamaan farkunpolvensa, hän ei ehkä tarvitse pelkkää palvelusta, mutta myös vahvistusta tunteilleen. Kun vanhempi auttaa lastaan, ja kun ilmapiiri on positiivinen ja salliva, lapsen rakkausvarasto täyttyy. Jos kieltäydymme auttamasta, tai jos autamme mutta olemme kielteisiä ja syyllistäviä, lapsi saattaa tuntea olonsa hylätyksi.

Mutta muista, että vaikka lapsesi suosima rakkauden kieli olisi auttaminen, kaikkiin vaatimuksiin ei tarvitse suostua. Riittäää, että kiinnität erityistä huomiota lapsen pyyntöihin ja vastaat niihin ajatuksella ja kärsivällisyydellä.

Lukuhetket = rakkaushetket

lesestund

Kun me Vaukirjan toimituksessa keskustelimme erilaisista rakkauden kielistä, tajusimme, että lapselle lukemalla voit vahvistaa kaikkia viittä kieltä samanaikaisesti. Oli lapsesi suosima rakkauden kieli sitten mikä tahansa, lukuhetki vahvistaa niitä kaikkia!

1. FYYSINEN KOSKETUS. Kun lapsi on käpertynyt kainaloosi tai syliisi, jossa hän saa tuntea lämpösi ja tuoksusi ja kuunnella ääntäsi, hän tuntee olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi.

2. ARVOSTAVAT SANAT. Lukuhetki on mahdollisuus kehua lasta. ”Osaatpa hienosti kääntää sivua!”, ”Hyvä, osoitit juuri oikeaa kuvaa!”, ”Kiva kun ehdotit lukuhetkeä, kylläpä meillä oli mukavaa yhdessä.” jne…

3. LAATUAIKA. Lukuhetki on yhteistä, läheistä aikaa, joka lisää sekä aikuisen että lapsen onnellisuutta. Yhdessäolo, läheisyys, oppiminen – mitä muuta voisikaan toivoa?

4. LAHJAT. Uusi kirja on mahtava arkipäivän lahja. Kun kirjakerhon paketti saapuu, anna lapsen avata se itse!

5. AUTTAMINEN. Kun lapsi poimii kirjahyllystä haluamansa kirjan ja pyytää sinua lukemaan, täytät hänen toiveensa. Lukeminen on auttamista, jolla on kauaskantoiset vaikutukset oppimiseen.

Lähde: Gary Chapman & Ross Campbell: The 5 Love Languages of Children.