Lapsen vuoro kertoa

Lapselle luetaan, sehän on selvää. Vartti joka ilta, viikonloppuina vähän enemmän, lomilla mielin määrin. Klassikot, sarjakuvat, kotimaiset uutuudet, hiirenkorvalle käpertyneet kirjahyllyn suosikit. Kaikki hyvin, oikealla tiellä ollaan. Mutta mitä jos seuraava satuhetki kääntäisikin lukijan ja kuuntelijan roolit ympäri — mitä jos antaisit lapsen satuilla itse?

On tutkittu, että kerrontataitojen vahvistaminen edistää lapsen kielen kehitystä. Kun saa tarinoida itse, tulee harjoittaneeksi samalla vuorovaikutus- ja ymmärrystaitoja, puheen tuottamista sekä kielenkäyttötaitoja.

Lue myös: Lukuhetki päivässä tuo elämänmittaisia hyötyjä

Lapsen loikka kuuntelijasta kertojaksi ei välttämättä vaadi paljon. Lähtekää tutusta tarinasta ja rohkaise lasta pohtimaan henkilöhahmojen motiiveja tai tunnelmia. Kysy, miksi tuossa noin kävi ja miltä tuo mahtoi tuntua. Miettikää yhdessä, mitä olisi tapahtunut, jos sankari olisikin tehnyt toisenlaisen ratkaisun. Saatat yllättyä — lapsen ajattelu on rajatonta!

Uudenlainen lukutapa kannattaa aloittaa, kun lapsi on virkeä ja hyväntuulinen. Jos iltasadun aikaan väsyttää liikaa, keskustelevan lukutuokion voi siirtää aamuun.

Lue myös: 7 vinkkiä parempaan iltasatuhetkeen

Iloisen yllätyksellisiä satuhetkiä!

Lähde: ts.fi