Ekaluokkalainen Astrid antaa parhaat vinkit lukemaan opetteluun
Palkitseminen, ääneenluku ja lasta kiinnostavat tekstit mainitaan usein lukemisen opetteluun motivoivina keinoina. Mutta minkälaisia vinkkejä aivan tuore lukija itse antaisi?
— Kuljetan sormea tällä tavalla tekstiä pitkin, sanoo kuusivuotias Astrid ja näyttää, miten sormi seuraa luettavaa tekstiä kirjain kirjaimelta. — Niin saan kaikki kirjaimet mukaan sanoihin, jotka luen.
Astrid tuntee Vaukirjan Opi lukemaan -ohjelman kirjat hyvin. Hän on toiminut kirjasarjan esilukijana, ja kirjoista hänellä on omat kirkkaat suosikkinsa.
— Parhaat ovat Yök, kakkaa! ja Hassua ruokaa. Ne ovat hirveän hauskoja, sanoo Astrid, ja hymyilee kun vain ajatteleekin suosikkikirjojaan.
Yök, kakkaa! ja Hassua ruokaa ovat Astridin suosikkeja juuri siksi, että ne saavat hänet hymyilemään. Hänestä niissä on myös kivat kuvat. Kuvien avulla on helpompaa seurata tekstiä ja tarinaa, ja ymmärtää tarinan merkitys. Kuvissa myös usein tapahtuu asioita, joita ei tekstissä selitetä.

Astrid ei osannut lukea ennen kuin meni kouluun, mutta hän osasi monia kirjaimia ja piti kovasti perheen yhteisistä ääneenlukuhetkistä. Astridin äiti Lilli kertoo, että kotona on aina luettu paljon. On tutkittu, että lapset, jotka tuntevat kirjaimet, suoriutuvat paremmin lukemaan ja kirjoittamaan opettelusta kuin ne lapset, jotka eivät vielä koulua aloitellessaan tunne kirjaimia. Kirjaimet opitaan kotona parhaiten yhteisten lukuhetkien aikana.
Keskity kirjaimiin ja lue vähän joka päivä
Astrid tietää, että tärkeää ei ole lukemisen nopeus, vaan sen perusteellisuus. Hän lukee sanan kirjain kirjaimelta ja sanoo sen sitten ääneen. Näin yksikään kirjain, sana eikä lause jää lukematta. Astridin mielestä on tärkeää, että lukee vähän joka päivä.
— Ehkä yksi tai kaksi kirjaa päivässä. Tai kolme! Voi myös lukea saman kirjan moneen kertaan. Koska jos sen on lukenut ennen, sanat muistaa, ja silloin lukeminen on helpompaa. Harjoitus tekee mestarin! Totta se on, Astrid veistelee.
Astrid ryhtyi esilukijaksi nelivuotiaana
Useimmat Opi lukemaan -kirjat kirjoittanut Eli Aleksandersen halusi kirjoitusprosessinsa aikana tarkistaa, että käsikirjoitukset ja kirjoissa esiintyvä Pallero-hahmo ovat kohderyhmän mielestä toimivia. Eli keksi järjestää säännöllisiä lukutreffejä Astridin ja Astridin äidin kanssa.
— Sain varmuutta siitä, että tiesin, että Astrid viihtyi kirjoittamieni tekstien parissa, ja että hän oli kiinnostunut myös kuvista. Tärkeää oli myös se, että huumori toimi. Astrid sai kirjoista kipinän lukemaan opetteluun.
Astridin mielestä kirjojen tekstistä ja kuvista oli hauska etsiä Pallero-hahmoa kavereineen.
— Astridin tulkinnat kuvissa tapahtuvista asioista olivat ihania ja hyvin perusteltuja, ja niistä riitti paljon puhuttavaa lukutreffeille. Sain varmuuden siitä, että Pallero ystävineen ovat riittävän kiinnostavia, joten kehitimme niistä kirjasarjan jokaisessa osassa esiintyvät hahmot. Astrid oli mahtava lukukaveri! Hän auttoi minua todella paljon työssäni, ja oli hienoa seurata samalla hänen oman lukutaipaleensa kehitystä, Eli sanoo.
Norjalainen Stavangerin lukukeskus nimeää myös muita tekijöitä, jotka vaikuttavat lapsen lukemaan oppimiseen: kirjojen määrä kotona, se, kuinka usein vanhemmat ja sisarukset lukevat lapselle tai leikkivät kirjain- ja sanaleikkejä, sekä vanhempien omat lukutottumukset.
Astridin 10 parasta lukuvinkkiä!
1. SEURAA TEKSTIÄ SORMELLA
Niin saat varmasti kaikki kirjaimet mukaan sanaan.
2. LUE SOPIVAN HITAASTI
Ei kannata yrittää lukea nopeammin kuin osaa.
3. OLE HUOLELLINEN
Älä hosu. Katso, että luet kaikki kirjaimet ja sanat.
4. LUE JOKA PÄIVÄ
Yksi tai kaksi kirjaa joka päivä.
5. HARJOITUS TEKEE MESTARIN
Totta se on!
6. LUE KYLTTEJÄ JA MAINOKSIA
Hauskaa! Ja hupaisaa.
7. LUE HAUSKOJA KIRJOJA
Saat nauraa, ja lukeminen sujuu helpommin!
8. LUE UUDELLEEN
Kivat kirjat kestävät useammankin lukukerran. Ja muistat sanoja edelliseltä lukukerralta.
9. LUE ÄÄNEEN
Huomaat, miten kehityt nopeammaksi.
10. LUE ÄIDILLE TAI ISÄLLE
Lue teksti äidille tai isälle kerran, ja pyydä sitten, että he lukevat sen sinulle takaisin. Niin kuulet, miltä sen pitäisi kuulostaa. Lue sitten itse vielä kerran.