Kehitä ääneenlukutaitoasi!

Haukotuttaako ajatus lähestyvästä iltasatuhetkestä? Luetko tarinan mekaanisesti ja toivot kaiken aikaa, että pääsisit jo kirjan viimeiselle sivulle? Eikö lapsikaan oikein jaksaisi kuunnella? Ei huolta. Lue lukuhetken piristysvinkkimme! 

Ensinnäkin: valitse kirja, josta itse pidät. Loppu voi jo hoitua itsestään. Toiseksi: päästä sisäinen näyttelijäsi valloilleen ja muista, että jokaisen näyttelijän täytyy välillä harjoitella. Lukaise siis teksti etukäteen, jotta pääset rooliisi kunnolla sisälle. Aluksi treeni voi tuntua vähän hölmöltä, mutta älä välitä. Keksi jokaiselle kirjan hahmolle oma ääni, ole luova ja anna mennä!

Katsekontakti

Muista säännöllinen katsekontakti kuulijasi kanssa, erityisesti jos tarinassa tapahtuu jotain kiehtovaa tai dramaattista. Silmiesi ja kulmakarvojesi avulla loihdit ilmeitä, jotka tehostavat tarinaa. Harjoittele peilin edessä ilmeitä, jotka kuvastavat yllätystä, pelästystä, iloa tai jännitystä. Näin pidät lapsen kiinnostusta yllä.

Muunna satua

Kirjaa ei ole mikään pakko lukea sanasta sanaan. Mikset välillä laulaisi tekstiä? Tai vaihtaisi päähenkilön nimeksi lapsesi nimen?

Tee tekstistä hullunkurinen keksimällä itse välihuomautuksia tai lisäämällä sanoja. Keksikää lapsen kanssa tarinalle vaihtoehtoinen loppu. “Ja he elivät onnellisena elämänsä loppuun asti” voi muuntua vaikkapa muotoon “Ja he elivät sukkasillaan elämänsä loppuun asti.”

Anna lapselle tehtäviä

Kuuntelemisen ei tarvitse tarkoittaa hiljaa paikallaan istumista. Anna lapselle pieniä tehtäviä kuten “Taputa käsiäsi!” tai “Kutita kuvassa olevan vauvan varpaita!” Huomaat, että lapsi kiinnostuu tarinasta ja odottaa innolla seuraavaa pientä tehtävää. Jos iltasatuhetki lähestyy jo loppuaan ja lapsen olisi hyvä rauhoittua, säästä riehakkaimmat tehtävät seuraavan päivän lukuhetkeen.

Näytä hyvää esimerkkiä

Sinä olet lapsesi esikuva. Kun sinä luet, lapsikin haluaa lukea. On todistettu, että vanhempien suhtautuminen lukemiseen periytyy lapsille.

Olet ehkä huomannut, että kun luet lehteä tai kirjaa, lapsesi käy hänkin hakemassa kirjan, jota tulee selailemaan sinun viereesi. Lapsi näkee itsensä “lukijana” jo paljon ennen kuin osaa lukea. Tämä tarkoittaa, että hän todella haluaa oppia lukemaan. Kun luet itse, ja kun luet lapsellesi, näytät hyvää esimerkkiä.

Lähteet: Vau.fi ja Liv Engen, Stavangerin yliopiston apulaisprofessori