Äidin ja lapsen lukuhetki

Näin luet 12-18 kk ikäiselle lapselle

Vuoden vanha lapsi ilmaisee tunteensa ja toiveensa ääntein, ilmein ja kehon kielellä. Ymmärretyksi tuleminen vahvistaa itsetuntoa ja saa lapsen tuntemaan olonsa erityiseksi. Pikkuhiljaa jokeltelu muuttuu sanoiksi, ja lähipiiri alkaa ymmärtää lapsen puhetta. Lapsi tunnistaa useita sanoja, vaikkei osaa vielä sanoa niitä itse. Hän nauttii saadessaan kuunnella läheistensä puhetta.

Näin herätät lapsen kiinnostuksen lukemiseen:

  • Älä lannistu, jos lapsi on levoton eikä jaksa istua aloillaan, kun luet. Anna hänen rauhassa vaeltaa tai tutkia lelujaan, ja jatka lukemista, kun hän taas istahtaa viereesi. Kutsu häntä katsomaan kirjan kiinnostavaa kuvaa tai pohdi ääneen, mitähän jännää tarinassa seuraavaksi tapahtuu.
  • Lapsi on pomo. Hän kyllä näyttää sinulle, mitä kirjoja hän mieluiten haluaa kuunnella.
  • Valjasta sisäinen ääninäyttelijäsi satupuuhiin. Vaihtele äänensävyä ja eläydy henkilöhahmoihin. Muista efektit!
  • Pyydä lasta osoittamaan nenäänsä, suutaan, korviaan jne., kun kirjassa puhutaan kehon osista.
  • Jos tarinat eivät innosta lasta, kokeile kirjoja, joissa on luukkuja tai kosketuspintoja.
  • Vaikkei kirjassa olisikaan luukkuja, voit improvisoida kukkuu-efektin peittämällä ensin kädelläsi kuvan, minkä jälkeen paljastat sen: kukkuu!
  • Lapsi rakastaa lauluja, loruja ja sormileikkejä.

Näin vahvistat lapsen kielen kehitystä:

  • Kommunikointi ei ole vain kieltä. Rohkaise lasta käyttämään kehoaan kokonaisvaltaisesti.
  • Toisen ikävuotensa aikana lapsi oppii käyttämään pariakymmentä tai jopa viittäkymmentä sanaa, ja sanavarasto kasvaa jatkuvasti. Valitse kirjoja, joissa on paljon kuvia ja nimeä kuvissa olevat asiat ja esineet. Toista usein.
  • Puhu lapsellesi. Nimeä esineet ja asiat. Kerro, mitä milloinkin teette: lähdette kävelylle, siivoatte leluja, puette, tiskaatte jne. Mitä enemmän puhut, sitä enemmän lapsi oppii.
  • Jo vauvakirjoissa esiintyy harvinaisempia sanoja, sellaisia, joita arkipuheessa ei välttämättä tulisi käytettyä. Tämä on loistavaa sanojen oppimisen kannalta.
  • Liitä lukemanne teksti lapsen arkiympäristöön. Jos sadussa seikkailee nalle, ota esille lapsen oma nalle. Jos kirjassa on bussi, muistele yhteistä bussimatkaanne.
  • Kysele lapselta helppoja kysymyksiä. Osoita kirjan kuvaa ja kysy: “Mikä tämä on?” Anna sitten lapselle vähän aikaa ja vastaa lopulta itse: “Niin, sehän on auto!” Pikku hiljaa alat huomata, miten lapsi tapailee vastausta itse.