Parasta on yhdessäolo

“Ihaninta lapselle lukemisessa on tunnelma. Se hetki, kun teen meille viihtyisän pesän peitoista ja tyynyistä, ja kun tiedämme molemmat, että luvassa on jotain kivaa. Ja kun asetumme mukavaan asentoon niin että vauvani näkee kirjan sivut, saan ihailla suloisia hymyjä ja jokelluksia. Meillä on ollut jo monia tällaisia hetkiä, ja oikein odotan, että saan kokea tulevaisuudessakin niitä vielä lukuisia!”

Yllä olevan lainauksen kirjoittanut äiti on yksi monista, jotka pitävät läheisyyttä ja yhdessäoloa parhaana asiana lapselle lukemisessa. Listaamme alla ne kaikki:

Eiril1. YHDESSÄOLO

Lukuhetki = laatuaikaa yhdessä

Lapsi rakastaa sinun läheisyyttäsi. Hän nauttii siitä, että saa pitää sinut kokonaan itsellään: olla ihan vieressä, jutella, tutkiskella ja viihtyä. Ilman keskeytyksiä. Jo se on arvokasta! Mutta jos yhdessäoloon voi yhdistää oppimisen? Vielä parempaa. 

Jos luet vauvallesi päivittäin, yksivuotispäiväänsä mennessä hän on tullut kuunnelleeksi kilometrikaupalla tekstiä. Ja mieti, kuinka monta yhteistä sylittelyhetkeä, montako sanaa ja paljonko huomiota tuo yksivuotias on ehtinyt saada! Mieti sitten kaksivuotiasta, ja kolme- ja nelivuotiasta, jolle on luettu. Laatuaikaa ei koskaan voi antaa liikaa.

Puolen tunnin lukuhetki nukkumaan mennessä joka päivä. Melkein kaksisataa tuntia vuodessa ja 1 100 tuntia koulun alkuun mennessä. Lentolupakirjaan vaaditaan 45 lentotuntia. Lapset, jotka ovat lukeneet joka päivä kuusi vuotta ovat siis todellisia kirjan sivuilla liitäjiä! Aika hyvä startti kouluun, vai mitä?

Lukemiseen käyttämällänne ajalla ei itse asiassa ole niin väliä – väliä on sillä, miten tuon ajan käytätte. Lukuhetki rauhoittaa lapsen nukkumaan ja tarjoaa onnellisen, turvallisentuntuisen hetken yhdessä.

 

Olav

2. SANAT

Lapset, joille luetaan, omaksuvat kielen helpommin 

Pienet lapset, joille luetaan, oppivat kieltä paremmin, koska he oppivat runsaasti uusia sanoja. Lapsi omaksuu sanoja kuulemalla niitä – uudelleen ja uudelleen. Tämä tarkoittaa, että lapselle on puhuttava ja luettava. Paljon ja usein. 

Uskomatonta mutta totta: aika ENNEN lapsen omaa ensimmäistä sanaa on tärkein. Tuohon aikaan kannattaa sisällyttää runsaasti puhetta ja sanoja, sillä vauvan aivot kasvavat hurjaa vauhtia ja ovat vastaanottavaiset. Vielä teini-ikäisissä kielelliset erot ovat huomattavia. Ne, joille on luettu ja puhuttu paljon, voivat osata jopa kolme kertaa niin paljon sanoja kuin ikätoverinsa!

Hyväksi lukijaksi – ja eteväksi koululaiseksi – kasvaminen alkaa syntymästä. Jokainen sana, jokainen lukutokio merkitsevät, ja pian lapsi alkaa lukea itse. Oppiakseen lukemaan sujuvasti lapsen on ymmärrettävä, mitä lukee. Lapsi, joka tunnistaa sanojen merkityksen, ymmärtää lukemansa paremmin. Ja kehittyy näin lukijana.

Lapset, jotka tunnistavat useita sanoja, myös puhuvat enemmän, ja jos lapsi puhuu hyvin, hän saa haluamaansa huomiota. Tämä johtaa positiiviseen kierteeseen. Kannattaa siis puhua ja lukea lapselle.

 

magi

3. TAIKA

Lukeminen luo taianomaisia hetkiä 

Kaikki, jotka lukevat, tietävät, mitä lukemisen taika on. Se on tarinaan uppoutumista, sitä, että ympäröivä maailma katoaa. Sitä, kun valvoo pikkutunneille, koska ei malta lopettaa lukemista. Vähintääkin yhtä taianomaista on nähdä oma lapsensa kirjaan uppoutuneena, luki hän sitten itse tai kuunteli ääneen luettua tarinaa. Tästä se kaikki alkaa!

Lapset, joille luetaan päivittäin, pitävät aikuisinakin kirjoja ja lukemista arvokkaina. Nuo pienet taianomaiset hetket, joina lapsi keskittyy kuuntelemaan ääntäsi ja katselemaan kirjan kuvia – ja nauraa tarinan hassuille kohdille! – ovat hyväksi teille molemmille. Saatte jakaa jotain tärkeää yhdessä.

Toki kestää jonkin aikaa, ennen kuin lapsi on valmis omaksumaan pidempiä kertomuksia. Mutta jo pienen vauvan kanssa voi kokea lukemisen taikaa: koeta seuraavalla lukukerralla vaihdella äänenpainojasi ja -sävyjäsi, ilmehtiä ja elehtiä. Katso, miten lapsesi reagoi!

kaja4.OPPIMINEN

Lapset, joille luetaan, oppivat helpommin 

Lapset, joille luetaan, oppivat helpommin uusia sanoja ja kieltä. He saavat myös muita taitoja ja mikä tärkeintä, oppivat oppimistaitoja. Fiksua, vai mitä?

Kun lapsi kuuntelee ääneen luettua tarinaa, hän oppii keskittymään. Tarkkaavaisuus ja kuullun ymmärtäminen ovat oppimisen ydintaitoja. Lapsi, joka on harjoitellut niitä, osaa jo paljon.

Lapsi oppii myös, että kirjoilla on paljon tarjottavaa. Lukeminen on hauskaa ja mielenkiintoista. Tämä on kullanarvoista siinä vaiheessa, kun ensimmäiset koulukirjat avataan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset, joille on luettu paljon jo pienestä asti, pärjäävät paremmin teoreettisissa kouluaineissa.

TallennaTallenna