Lukuhetki yhdessä

Näin luet 18-24 kk ikäiselle lapselle

Tälle ikävaiheelle tyypillistä on sanavaraston huima kasvu. Nyt lapsi alkaa myös puhua lyhyin lausein. Hän ymmärtää viisi kertaa niin paljon sanoja kuin itse osaa käyttää. Hänen puheensa koostuu substantiiveista ja verbeistä, ja sanomaansa hän täydentää elekielellä. Lapsi ymmärtää ja seuraa helppoja ohjeita. Toiset lapset suorastaan kiiruhtavat puhumaan, toisilla taas kestää vähän kauemmin. On tavallista, että lapsi oppii uusia sanoja ja tuntuu “unohtavan” jo opitut. Jotkut lapset taas jäävät samalle tasolle pitkäksi aikaa ja näyttää kuin mitään kehitystä ei tapahtuisi. Puhumaan oppiminen on yksilöllinen prosessi!

Näin herätät lapsen kiinnostuksen lukemiseen:

  • Mieti, mikä sinun lastasi kiinnostaa, ja puhu siitä. Anna lapsen johdatella. Kysele asioista, jotka kiehtovat häntä.
  • Kirjaa ei tarvitse lukea alusta loppuun. Jos lapsi haluaa aloittaa keskeltä satua tai lukea yhtä aukeamaa uudelleen ja uudelleen, tehkää niin.
  • Anna lapsen kääntää sivua. Muista, että satua kuunnellakseen ei tarvitse istua aloillaan. Voi myös seistä tai makoilla masullaan tai vaikkapa tehdä kuperkeikkoja.
  • Valitse interaktiivinen kirja, ainakin silloin tällöin. Kirjat, joissa on liikkuvia osia tai luukkuja, ovat tässä ikävaiheessa usein superhittejä.
  • Jos lapsella on erityinen kiinnostuksen kohde, vaikkapa ajoneuvot, lähtekää tutkimusretkelle. Ajakaa bussilla, junalla tai raitiovaunulla. Bongailkaa erilaisia autoja ja katsokaa taivaalle: näkyykö lentokoneita tai helikoptereita? Puhukaa kaikesta näkemästänne: väreistä, äänistä, hajuista ja elämyksistä. Muistelkaa yhdessä kokemaanne, kun seuraavaksi luette ajoneuvoista kertovaa kirjaa.
  • Päästä sisäinen ääninäyttelijäsi valloilleen, kun luet. Käytä erilaisia ääniä eri hahmoille. Muista myös ilmeet ja eleet!

Näin vahvistat lapsen kielen kehitystä:

  • Jo vauvakirjoissa on harvinaisempia sanoja, joita ei arkipuheessa välttämättä esiinny. Tällaiset sanat kasvattavat lapsen sanavarastoa.
  • Tutkimukset osoittavat, että varhain aloitettu vuoropuhelu edistää lapsen puhetta. Vaikkei lapsi osaisikaan vastata kysymyksiin, kysele silti, ja vastaa kysymyksiisi itse. “Mikä tämä on?” – tauko – “Niin, sehän on ilmapallo!” ja niin edelleen. Tällä tavoin pysyt myös helposti perillä siitä, miten paljon sanoja lapsesi jo osaa.
  • Juttele lapsen kanssa. Nimeä näkemänne asiat. Kerro, mitä milloinkin teette: ajatte autolla, poimitte ostoksia koriin, ripustatte pyykkiä jne. Mitä enemmän puhut, sitä nopeammin lapsesi oppii.
  • Liitä lukemanne lapsen arkiympäristöön. Jos sadussa seikkailee nalle, ota esille lapsen oma nalle. Jos kirjassa on bussi, muistele yhteistä bussimatkaanne.
  • Tässä ikävaiheessa lasta kiinnostavat lorut ja runot, laulut ja rytmikkäät leikit. Harjoitelkaa yhdessä!
  • Opetelkaa myös kotona lapsen päiväkodista tuttuja lauluja, laululeikkejä ja loruja.
  • Jos lapsi lausuu sanan väärin, häntä ei tarvitse heti korjata, mutta käytä itse sanaa oikein, kun vastaat lapselle. Esimerkiksi jos lapsi sanoo “aito” tarkoittaessaan maitoa, vastaa: “Niin, sehän on maitoa.” Sinun esimerkilläsi lapsi oppii sanomaan sanan oikein.
  • Kun luet kirjaa lapsen suosikkiaiheesta, vaikkapa ajoneuvoista tai eläimistä, älä yksinkertaista kirjan sanoja vaan lue ne sellaisina kuin ne ovat. Lapsen mielestä ne eivät ole vaikeita tai turhia. Sano betoniauto, minikaivuri, raivaustraktori ja kuormaaja sen sijaan että nimeäisit kaikki työkoneiksi tai autoiksi.